Matkailuajoneuvon kattopelti ei yleensä ole liimattuna kattoon kiinni koska siellä on suuret lämpötila muutokset.
Kattopelti on niitattu reunoista kiinni ja nuo katon läpiviennit puristavat sitä kattoa vasten nekään ei siis ole kiinteästi vaan kunnollisella joustavalla butyylillä tiivistettynä ja vain ruuveilla puristettu kattoa vasten paikoilleen. Tässäkin siis tiivisteen pitää hyvin joustaa ettei lämpölaajeneminen revi niitä hajalle. Ja toisaalta myös tosi elastista ettei ne irtoa pellin liikkuessa.
Jos kattoon tulee vuotoja niin on tärkeää että se korjataan oiekilla menetelmillä ja OIKEILLA aineilla. EI liimamassaa EI silikoonia EI halpoja mitä sattuu butyyli massoja (ne voi kk pilata koko homman(kovettuu, jauhottuu, polttaa eristeen mm. ) )
Suositukseni on siis terostat 2759 butyyli (yli 10v kokemus tästä). Vain dekalin butyyli on toinen mitä itse voisin käyttää, siis siitä ei kokemusta mutta monet huollot sitäkin käyttää.
Reunoista siis pelti kiinni niiteillä, sitten tiivistemassa ja tiivistenauha ja sitten lista ja ruostumattomilla ruuveilla mieluusti kiinni. Ja sitten vasta läpiviennit paikoilleen.
Huom. butyyli pitää tulla tasaisena nauhana ulos niin listojen kuin läpi vientienkin alta niitä kiristettäessä.
Ja tuo pursunnut butyyli jätetään näkymättömissä paikoissa siis katolla paikoilleen, estää hyvin myös veden pääsyä saumoihin.
Seiniltä se kerätään varovasti pois parin päivän nauhoittumisen jälkeen, ensin leikataan nauha siis ylipursunnut butyyli esim kertakäyttö veitsellä ja sitten se kerätän pois. VARO vetämästä tiivistemassaa tiivistyskohteesta pois.
Teittekö itse tuon kattopeltien asennuksen teidän karavaniin? Mietin, tekeekö näitä joku samalla mittakaavalla, kuin esimerkiksi taloihin. Meillä kattopeltien asennus tulossa kotiin, ehkäpä mahdolliset ylijäämät voisi jättää meidän karavanin eri käyttötarkoituksiin.
VastaaPoistahttps://www.biggan.fi/peltikatot