tiistai 25. helmikuuta 2020

Nestekiertoisten lämmittimen kiertovesipumput

Tästä vähän tietoa noista kiertovesipumpuista, 12 voltin (akkujännite) ja 230voltin (verkkovirran)

Ensin termi magneettivetoinen. Magneettivetoinen pumppu, on pumppu jonka siipipyörä ei ole suoraan moottorissa kiinni vaan moottori pyörittää magneetti rullaa joka pyörittää nesteessä olevaa siipipyörää eli siipipyörässä on vasta magneetit. Vähän kuin vetäisit magneetilla jotain. Vetää tuo magneettipyörä siipipyörää mukanaa. Näin moottorin ääni ei tule nesteeseen, ja lisäksi moottorin pyörimisessä ei tarvita tehoa kuin magneettirullan pyörittämiseen eli on myös pienempi virran kulutus kuin suoravedolla.

Pumpun teho riippuu tuosta itse pumpusta ja moottorin kierrosluvusta. Jos pumpun teho nousee liian isoksi rupeaa neste pitämään ääntä putkistossa/pattereissa , se on helposti todettavissa kolmantena ja neljäntenä kuvissa olevalla Alden säädettävällä 12 voltin pumpulla (on muuten pirun näppärä ilmauksissa). Kun teho on liian iso myös lämmitys laskee kun neste ei ehdi lämpenenmään tarpeeksi lämmittimessä. Niin ja liian pieni teho taas laukaisee ylilämpö suojan kun neste kuumenee liikaa.

Alden letkujen väliin tuleva 230V pumppu, magneettivetoinen. eli sinne menee suoraan 230V jännite (harmaajohdin), ja sitä ohjataan 12V jännitteellä (sininen ja musta johdin)


Tässä yllä 230V Sähköpatruunaan intekroitu kiertovesipumppu


Yllä kuvassa oleva kiertovesipumppu on Alden 12V säädettävä joka näyttää olevan ykkös asennossa, ja tuon kun kääntää vitoseen on varma että putkistossa kohisee. 
Tämä malli on markkinoilla ollut  reilun 10 vuotta.


Sama pumppu kauempaa ei ole kovin iso mötikkä tuo. Mutta on hiljainen, joskin aika arvokaskin.


Tuossa yläkuvassa vasen on Eberspäsherin pumppu, eli 3kW diesel lämmittimen kiertovesipumppu. Ja oikean puoleinen on se perinteinen primuksen 12voltin kiertovesipumppu josta on tuo moottorin päällä oleva kumi irti.


Tuossa on sitten sama 12 voltin primuksen pumppu kokonaisena ja osina (no eri pumput mutta samanlaiset) Eli alemman kuvan vasemman muovikotelonpohjasta tulee törröttämään tuo moottorin akseli ja siihen kiinni tuo magneettipyörä (on pirun pienellä kuusiokololla kiinni akselissa) ja sen päälle tuo pumppu osa, eli neste on vaan tuolla pumppu osassa toiminnassa ollessa.

Tämä primuksen pumppu on alkuperäisesti kiinnitetty esim 2470 primuksessa sen kylkeen, ja näin ollen on herkemmin ääntävä, kuin että se irroitetaan sieltä ja annetaan olla letkujen varassa (tätä suositeltu jo pitkään).


Yllä oleva malli on Alden pitkään käyttämä 12 volttinen malli, tämä on -n.15v vanhasta 3000alden yhteydessä oleva, ja tässä järjestelmässä on myös 230 voltin pumppu minulla, mutta monia on missä on vain tuo pumppu. Tuossahan on se vispilä tuolla muovi varren päässä, eikä se ole äänekäs tämäkään, pumpun ja moottorin liitoksessa on kuminen väliputki, joka estää moottorin surinan johtumista neste järjestelmään.

Näihin 12V vanhempiin malleihin on monet vaihdelleet moottoreita itse, siinä pitää olla vaan sopiva kierros nopeus ja tietysti fyysisesti sopiva.  Eli liian pienellä nopeudella tulee ongelmia isommilla lämmöillä ja liian suurilla äänestä. (jos se sattuu nukkuessa jotain häiritsemään)



3 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kirjoituksesta. Mies sanoi että hän tarvitsisi uuden diesel pumpun. Itselläni ei kyllä näistä ole kovinkaan paljon tietoa. Onkohan se siis sitten samanlainen, kuin tässäkin tämä esitelty pumppu?
    https://dieselosa.fi/dieselkorjaamo/

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista