tiistai 31. lokakuuta 2017

Lämmityksen nestekierto


Matkamökkien nestelämmityksen kierto.

Matkailuajoneuvojen nestekiertoisen lämmityksen nesteen kierrossa on aina 12V(akun jännitteellä toimiva) pumppu, lisäksi suurimmassa osassa on 230V eli verkkovirtapumppu. Tämän saa yleensä myös valittua kumpaa pumppua käyttää (230V toimii siis vain ollessa verkkovirrassa).
Pumpuista suurin osa on magneetti vetoisia, eli moottori ei suoraan pyöritä pumppuosaa (propellia) vaan magneetin avulla. Tällöin pumpun moottorin ääni ei kuulu lämmön kierrosta ja moottori tarvitsee vain osan virrasta mitä suoraveto pumppu tarvitsee (akun varaus kesto pidempi ja lämmittimen syttyvyys pysyy kauemmin toimivana kun moottori ottaa pienen osan vain jännitteestä). Ja toki pumppu on herkempi jumittamaan mutta lähtee yleensä naputtamalla taas pyörimään, ja saattaa toimia iäisyyden taas.

12V voltin pumppuja on erilaisia, primuksen lämmittimissä se sijaitsee lämmittimen takana (uusi maksaa n.200€) Huom. halpamallit ovat suoravetoisia(vie enempi virtaa ja on äänekkäämpi).

Alden vanhemmissa lämmittimissä tämä pumppu sijaitsee paisuntasäiliössä (pumpun kierrätys voima vähäinen) tämä on suoravetopumppu siis, se on pitkän varren päässä joten ääni ei moottorista ajaudu niin hyvin kierron mukaan kun se olisi putken välissä nesteen lähellä.

Uudemmissa Alden lämmittimissä tämä 12V pumppu on letkujen välissä (magneetti vetoinen), tämän pumpun kierto nopeutta voi säätää pumpun päässä olevasta ruuvista 1-5 (muistaakseni), tämä helpottaa ilman pois saantia järjestelmästä. Pumppu sijaitsee lämmittimen lähellä paluu puolella (hankalassa paikassa yleensä).
Näillä pumpuilla varustetuilla matkailuajoneuilla ei välttämättä ole kuin tämä 12V pumppu.
Jos niissä on myös 230V pumppu se sijaitsee yleensä aivan vieressä tai lähellä ainakin.

Tämä 230V pumpuu sijaitsee vanhemmissa primus ja alde malleissa sähkölämmitys patruunan yhteydessä, kiinteänä siis patruunan päässä sen kyllä erottaa siitä helposti.
Ja uudemmissa 230V on siis letkujen välissä lämmittimen lähellä.

Matkailuajoneuvoissa on jonkin verran myös lämmönvaihtimia (lämmönsiirrin) joiden yhteyteen on lisätty oma pumppu 12V suoraveto pumppu jonka virta tulee auton akulta ja käytetään ajaessa, sama voidaan tehdä ohjaamalla asunto-osan lämmittimen 12V pumppua kierrättämään asuinosan nestettä. Lämmittämään asuin tilaa. Tällöin asunto-osan neste lämpenee lämmönvaihtimessa (lömmönsiirtimessä) jonka on moottorin neste lämmittänyt.
Jos taas lämmön vaihtimelta otetaan asuin osan lämmityksestä lämpöä auton moottorille pitää siellä olla oma 12V pumppu moottorin nesteiden kiertoon, tämän virta taas otetaan asunto-osan akusta.
Eli asunto-osan lämmitysneste lämmittää lämmönvaihtimen(lämmönsiirtimen) ja moottorin neste lämpenee siellä kun sitä kierrätetään lämmönvaihtimen kautta.
Nesteet eivät kohtaa, vaan niiden välissä on seinä, ja moottorilla sekä asuinosalla on omat nestejärjestelmät.
Vähän niinkuin syylärissä(jäähdytin) siinä vaan lämpö siirtyy ilmaan.
Ja tästä päästäänkin siihen että ilma lämmitteiseen asuinosaan voidaan  lämpöä ottaa moottorista erillisellä neste>ilma lämmittimellä niin kuin ajoneuvojen lämmitin toimii.

Nämä kaikki pumput ovat suht helppoja vaihtaa kunhan laittaa samanlaisen tilalle (oikean kokoiset liittimet ja johdot oikein päin(pumppu pumppaa lämmittimelle päin silloin se pysyy viileämpänä)
Vaihdossa suurin apu on letkupuristimet, jotka asennetaan molemmin puolin pummpua. Näin tehtynä nestettä tulee järjestelmästä pois vain teekupillinen. 
Niin ja muistakaa näillä lämpötilan vaihteluilla jousi klemmarit ovat oikeat(normi ruuvattavat klemmarit alkavat jossain vaiheessa vuotamaan).

Tähänkin saa kommentoida ja ottaa kantaa, etenkin jos jotain korjattavaa tai lisättävää. 
Kiitos.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti